Skip to main content

Stomverbaasd kijk ik naar het emailtje. Compleet omvergeblazen door die paar stomme letters op mijn computer, maakt een razernij zich van mij meester. Ik vind het gewoon niet eerlijk, bah! Wat ben ik toch weer klaar met de zakelijke dienstverlening van Nederland. Wat een stom en oneerlijk begin van de dag zo…

Het betreft een emailtje van onze, onze autoverzekeraar, die zich vrij vertaald in: allesveilige. ’Beste heer van den Adel. Wij kunnen uw opgebouwde no-claim niet vinden in de ROY-data. Uw 8 vrije jaren zetten wij dan om in 0. Ik lees: Beste heer van den Adel. Wij doen er geen reet aan om u te klant te houden. Dat wij u een mooie polis aangesmeerd hebben en dat u al 5 jaar klant bij ons bent interesseert ons werkelijk niets. U bent gewoon de lul. Regels zijn regels.

Eigenlijk, word ik hier gewoon zo treurig van. Verdrietig omdat we nog steeds in deze tijd zo met onze klanten blijven omgaan. De grove teleurstelling zet zich om in strijdlust. De stoom begint langzaam uit mijn oren te komen. De recalcitrante Niek, verandert snel in een gastvrijheidstrijder. Want zo voel ik mij, dit onrecht moet bestreden worden! Dapper pak ik de telefoon om de strijd aan te gaan met de bureaucratie, de regelgeving, de protocollen en de procesmachine. Leve de revolutie!

“Goedendag u spreekt met de allesveilige” “Ja goedemiddag, ik denk dat er ergens een fout is gemaakt, maar die kunnen wij vast samen oplossen. Wat is uw klantnummer!”, valt de man mij in de rede. Eigenlijk wil ik nu al ophangen, omdat ik allang aanvoel dat dit een kansloos gesprek met deze meneer gaat worden. Mijn woorden treffen slechts de muur van ingetrainde protocolantwoorden. Er volgt een snel antwoord met allemaal vieze woorden zoals; bonus mallusladder, ROY-data, BM-tredes en noclaim-beschermers. Ik ben toch een redelijk opgeleide jongeman, maar snap werkelijk niets van al deze woorden en uitleg. Welke malloot heeft toch al die moeilijke woorden verzonnen?

“Maar…” zo  probeer ik nog. “Ik ben al 5 jaar klant bij u, kunnen wij dan echt niets anders regelen?“ Meneer, die regels zijn er niet voor niets, als u 3 jaar of langer geen autoverzekering heeft gehad, dan vervallen al uw schadevrije jaren. Maar waarom dan, ik snap niet zo goed waarom dat gebeurd?” probeer ik nog. Dat weet deze jongeman mij ook niet te vertellen, dat is gewoon zo.

Commercieel in ieder geval wel lekker handig. Kim en ik gaan 30 euro per maand omhoog. “Okay, dan kunnen jullie de pot op, dan zeg ik alles op” Het word stil aan de andere kant van de lijn. Meneer, dat kan niet meer, u bent namelijk voorbij uw 7 dagen opzegtermijn, regels zijn regels.

Ik ben er wel klaar mee, ik hang op. Ik herinner mij nog een alleraardigst meisje toen ik 1 maand geleden een nieuwe verzekering voor de auto afsloot. Toen kon het wel allemaal. Ik voel mij verslagen, ik heb ook zo ongelooflijk geen zin om hier meer moeite in te stoppen. Wij hebben nog een hoop werk te doen…

2 Comments

  • Kim schreef:

    Hi! Heb je al promovendum geprobeerd? Wij zijn laatst overgestapt van Allsecur naar Promovendum. Scheelde een hoop euro’s!
    Liefs, Kim

  • linda schreef:

    OMG! Om moedeloos van te worden….zucht….