Skip to main content

Stel je voor: je komt in een hotel en ze hebben in de badkamer alvast de douchekop naar beneden gehaald en de gordijnen gesloten. Omdat jij in een rolstoel zit en daar niet bij kunt. Of je komt samen met je geleidehond en er staat bij aankomst een bakje water klaar in je kamer. Of je ontvangt een 06-nummer zodat je kunt whatsappen met de receptioniste omdat je doof bent. Zo weet je zeker dat ze over je komst nagedacht hebben. Dit zijn een aantal simpele voorbeelden die veel kunnen betekenen voor jou als gast.

Met de nieuwe dienst Ongehinderd Gastvrij geven we samen met Niek van den Adel gastvrijheidstrainingen. Hierbij geven we antwoord op de volgende vragen: Hoe ga je nu eigenlijk gastvrij om met gasten met een beperking? Hoe spreek je iemand aan die slechtziend of slechthorend is? Is het vriendelijk om iemand in een rolstoel te duwen of niet? En hulphonden die zo smekend kunnen kijken, mogen die af en toe een knuffel? En wellicht de moeilijkste, een cognitief beperkte gast, hoe ga je daar op een juiste manier mee om?

De eerste training heeft al plaats gevonden in de Gemeente Krimpen aan den IJssel. Hier is het raadhuis al getoetst door de keurmeesters van Ongehinderd. De resultaten waren al erg goed: er is goed nagedacht over de indeling van het pand, de toegankelijkheid en de bereikbaarheid. Om het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid te ontvangen zijn er nog wel een aantal aanpassingen nodig. Na de toets was het tijd voor de training van Ongehinderd Gastvrij. Met een enthousiaste groep gastheren en gastvrouwen zijn we aan de slag gegaan en hebben we gekeken hoe we mensen met een beperking zo gastvrij mogelijk kunnen ontvangen.

Een leuke start dus van Ongehinderd Gastvrij. Er staan nog vele leuke projecten op de planning. Zo gaan we binnenkort aan de slag bij Van der Valk Hotels, Mövenpick Hotels, bioscopen en bij nieuwe gemeenten.

Op naar een toegankelijke en gastvrije wereld!