Skip to main content

In de wereld van vandaag, waarin kennisdeling en inspiratie essentieel zijn, spelen sprekers een cruciale rol bij het vormgeven van evenementen. Of het nu gaat om conferenties, seminars, workshops of zakelijke bijeenkomsten, het vinden van inspirerende sprekers is een kunst op zich. Gelukkig biedt zowel de online als offline wereld een schat aan mogelijkheden om de juiste sprekers te ontdekken en uit te nodigen. In deze blog deel ik graag mijn tips en tricks voor het vinden van de juiste spreker voor jouw evenement.

Startpunt zoektocht inspirerende sprekers

Allereerst, beantwoord voor jezelf eens de volgende twee vragen:

1. Hoe ziet jouw publiek eruit, wie is je doelgroep?

Voor de keuze van de juiste inspirerende spreker is het belangrijk om de doelgroep nauwkeurig te bepalen. De spreker moet de capaciteit hebben om jouw publiek te fascineren, hen iets te leren en een emotionele snaar te raken. Leidinggevenden van een zorgorganisatie moeten waarschijnlijk op een andere manier aangesproken worden dan bijvoorbeeld leerkrachten. Maar een spreker moet ook passen qua uitstraling, tone of voice en/of visuele presentatie. Elke doelgroep heeft zijn eigen behoeftes. Ken dus je publiek, weet wie er aanwezig is en wat er speelt in de branche waarin ze zich bevinden.

2. Wat is het doel van je evenement?

Inspirerende sprekers zijn beschikbaar voor vrijwel alle denkbare onderwerpen. Het is van essentieel belang om helder te bepalen welk specifiek onderwerp de spreker behandelt.
Vooral evenementen met het thema veerkracht winnen aan populariteit, aangezien mensen steeds meer geïnteresseerd raken in het ontwikkelen van mentale en emotionele veerkracht.

Andere veel gevraagde thema’s zijn: leiderschap, klantgerichtheid, werkgeluk, inspiratie, omgaan met veranderingen, innovatie, duurzaamheid, onderwijs en zorg. Als duidelijk is welk onderwerp je wilt behandelen en welke boodschap je wilt overbrengen, maakt het je zoektocht naar de perfecte spreker een stuk makkelijker.

hoe vind ik inspirerende sprekers doelgroep publiek
spreker veerkracht pers niek van den adel fit festival

Maar hoe vind ik ze?

Nu de zoektocht. Het internet is bij uitstek dé plek voor het vinden van de juiste inspirerende spreker. Maar het kan ook een zoektocht zijn naar een speld in een hooiberg. Het aanbod is namelijk enorm, en lang niet allemaal van gelijkwaardige kwaliteit en professionaliteit. Daarom heb ik de bronnen die je kunt vertrouwen voor je op een rij gezet:

Sprekersbureaus en talentenbureaus:

Sprekersbureaus zijn gespecialiseerde platforms die een breed scala aan sprekers vertegenwoordigen. Naast sprekers kun je via deze bedrijven ook dagvoorzitters, performers en presentatoren inhuren. Enkele bekende online platforms zijn De Speakers Club, Het Sprekershuys en de Spreker. Via hun sites kun je filteren op onderwerpen, ervaring en beoordelingen om de juiste spreker voor jouw evenement te vinden. De Speakers Club geeft bijvoorbeeld trainingen aan beginnende en opkomende sprekers.

Sociale media en online netwerken:

Sociale media zijn krachtige tools om in contact te komen met inspirerende sprekers. Platforms zoals LinkedIn, Youtube en zelfs Instagram bieden mogelijkheden om sprekers te volgen, hun recente optredens te bekijken en direct met hen in contact te komen. Door relevante hashtags, over het onderwerp waarvoor je een spreker zoekt, te volgen zoals #veerkracht #leiderschap, en lid te worden van Linkedingroepen in jouw vakgebied, kun je gemakkelijk potentiële sprekers ontdekken.

Podcasts en webinars:

Als we ons dan toch verdiepen in de online media zou ik zeker podcasts en webinars adviseren. Dit zijn niet alleen geweldige bronnen van informatie en inspiratie, maar ook plekken waar je sprekers kunt ontdekken. Denk hierbij aan Spotify, Apple Podcats en Youtube. En misschien ben je ook wel bekend met TED Talks. Dompel jezelf eens onder op dit platform en bekijk video’s van sprekers die je aanspreken en maak aantekeningen van hun stijl en inhoud. Vaak zijn dit populaire en professionele sprekers die beschikbaar zijn voor boekingen voor live evenementen.

Online communities en forums:

Daarop voortbordurend, neem eens ook een kijkje op online community’s en forums binnen jouw vakgebied of het onderwerp dat je behandeld wilt hebben. Platforms zoals Reddit, Quora en specifieke branche-gerelateerde forums zijn goede plekken om met gelijkgestemden in contact te komen. Vaak delen leden hier hun ervaringen met sprekers en bieden ze aanbevelingen.

Persoonlijke aanbevelingen en referenties:

De meest traditionele vorm van reclame maar een oh, zo waardevolle: mond-tot-mondreclame. Vraag binnen jouw professionele netwerk naar aanbevelingen en referenties. Collega’s, partners en zelfs vrienden kunnen waardevolle inzichten en contacten delen. Persoonlijke aanbevelingen dragen vaak bij aan extra vertrouwen en zorgen ervoor dat je sprekers krijgt die niet alleen bekwaam zijn, maar ook goed passen bij de sfeer van jouw evenement.

Branche-evenementen en conferenties

Offline evenementen en conferenties zijn niet alleen geweldige plekken om inspirerende sprekers te zien, maar ook om met hen in contact te komen. Vaak treden experts op tijdens deze bijeenkomsten en kun je ze direct live aanschouwen. Maak gebruik van netwerkmogelijkheden en neem contact op met sprekers na hun presentaties. Ze staan vaak open voor nieuwe kansen en samenwerkingen.

Universiteiten en onderzoeksinstellingen

Academici en onderzoekers zijn vaak boeiende sprekers met diepgaande kennis over hun vakgebied. Vooral het populaire thema veerkracht is vaak gerelateerd aan psychologie, welzijn en bedrijfskunde. Universiteiten en onderzoeksinstellingen zijn broedplaatsen voor dergelijk talent. Door contact op te nemen met docenten, professoren en onderzoekers kun je interessante sprekers vinden die bereid zijn hun kennis te delen.

Wat kost een inspirerende spreker?

Zodra je een lijst met potentiële sprekers hebt, neem contact met hen op en vraag naar hun beschikbaarheid. Bepaal je budget en zorg ervoor dat je sprekers selecteert die passen binnen jouw financiële mogelijkheden. Vaak zijn op hun website tarieven te vinden met het kostenplaatje waar je aan moet denken.

Sprekers zijn, net als jij waarschijnlijk, graag helder en transparant over tarieven. Kiezen voor een spreker is een investering dat waarde oplevert, per direct of op een langere termijn. Bespreek ook hun kostenstructuur en of ze bereid zijn om te onderhandelen over tarieven. Welke waarde kan een inspirerende spreker toevoegen aan jouw evenement?

Deze kwaliteiten moet een inspirerende spreker bezitten

Alvorens je je zoektocht start, wil ik je nog wat extra tips meegeven. Een inspirerende spreker moet energie en hoop geven, en zalen in beweging zetten. Klinkt misschien logisch, maar dit is echt belangrijk om je evenement tot een succes te maken. Hieronder licht ik de eigenschappen die daarbij horen voor je uit.

  • Passie
    Een inspirerende spreker dient een onbedwingbare passie te koesteren voor het onderwerp dat zij presenteren. Of het nu gaat om leiderschap, veerkracht, innovatie of teambuilding, hun passie moet tastbaar zijn. Ze moeten met een vurige blik spreken, waarbij hun enthousiasme aanstekelijk werkt.
  • Krachtige storytelling
    Als spreker moet je bedreven zijn in het vertellen van verhalen. Ze moeten in staat zijn hun boodschap te omhullen met pakkende anekdotes en voorbeelden die de verbeelding van het publiek prikkelen. In een zakenwereld verzadigd met droge cijfers en feiten, zal een spreker die deze informatie kan omzetten in boeiende verhalen, het publiek op het puntje van hun stoel laten zitten.
  • Humor
    Niemand, écht niemand, zit te wachten op een saaie spreker. Een inspirerende spreker begrijpt de kunst van humor om hun boodschap luchtiger en plezieriger te maken. Ze kunnen een zaal doen schateren terwijl ze een belangrijke boodschap overbrengen.
  • Kunnen motiveren én activeren
    Het kunnen inspireren is geweldig, maar zonder actie blijft het slechts een vonk die snel weer dooft. Een inspirerende spreker moet praktische tips en strategieën delen die het publiek daadwerkelijk aansporen om stappen te ondernemen.
  • Authentiek
    Last but not least, een inspirerende spreker moet authentiek zijn. Ze moeten hun ware zelf tonen, zonder maskers of façades. Het publiek waardeert echtheid en zal gemakkelijker een connectie maken met een spreker die oprecht en authentiek is.
hoe vind ik inspirerende sprekers motiveren activeren
4 tips hoe je juist in de zomer aan je veerkracht kan werken..docx

Aan de slag!

Het vinden van inspirerende sprekers vereist een combinatie van online en offline inspanningen. Door gebruik te maken van diverse bronnen, kun je sprekers ontdekken die niet alleen kennis en ervaring bezitten, maar ook in staat zijn om jouw publiek te boeien en te inspireren. Denk ook vooral aan de behoeften van je doelgroep en je budget. Communiceer duidelijk met de gekozen sprekers over je verwachtingen en zorg voor een heldere overeenkomst.

Heb je vragen of wil je met mij sparren over een geschikte inspirerende spreker op jouw evenement? Ik beschik over een breed netwerk en expertise om de juiste match voor jou en je publiek te vinden. Neem contact met mij op.

trainer spreker leiderschap veerkracht podium

Boek Niek als inspirerende spreker

Wil je mij als spreker boeken? Wekelijks sta ik op het podium nationaal en internationaal als spreker veerkracht, gastvrijheid, leiderschap, klantgerichtheid of zorg. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.

Niek als spreker aanvragen