Dagcremes, gezichtmaskers, oogmousse, oogserum, exfoliant en ga maar verder. Ik heb het hier over de skincare. Oftewel kids die meer lagen smeren dan de gemiddelde lasagne. Oftewel schoonheidsstress. In Amerika was er een meisje van 11 dat 1200 dollar per maand uitgaf aan gezichtspoeders en zalfjes. Haar moeder kwam er na 6 maanden achter.
Ach ja, moet je maar vaker je creditkaart afschrijving lezen (ik heb het gelijk maar gedaan:)) Maar goed het meisje kan er niets aan doen, hersentjes zijn nog niet ontwikkeld, haar grote idolen (en dat zijn niet haar ouders, vrienden of leraren) prijzen het aan. Over wie ik het heb? Over haar TikTok helden.
(Het tegenovergestelde van) Veerkracht
Is dat dan problematisch? Als je het aan het verdienmodel van l’Oreal of aan de aanprijzende TikTokkers vraagt, waarschijnlijk niet. Als je het aan mij vraagt, wel. Maarja, dat doet niemand, dus schrijf ik er maar een blog over. Sterker nog het is het tegenovergestelde van veerkracht. En als inspirerende spreker en schrijver heb ik het vaak over het niet (meer) kunnen accepteren dat je anders bent, dat je niet perfect bent.
Spoiler alert; dat zijn we allemaal niet.
“In veerkracht ontstaat perfectie; het is de kunst om perfect imperfect te zijn.”
Don’t get me wrong. Ik woon in het Gooi. De fillers, botox en liposucties liggen hier in de vitrine bij de bakker. De gemiddelde 30+-er staat hier strakker dan een gabber onder GHB, en met een beetje acne doe je gewoon niet mee (goede slogan trouwens). Het is tot mijn grote verbazing een doodnormaal gespreksonderwerp tijdens feestjes en partijen.
Nou let op, hoe komt dat nou?
Net als al die kinderen komen we gewoon niet uit ons algoritme.
Huh? Ja precies, dat dus.
Ik hoor de term voor het eerst als ik 4 dagen aan het highfiven en aan het knuffelen ben met een goede 12.000 vrienden op een event van Tony Robbins, waar ik met mijn eigen veerkracht aan het werk ben. En daar hoor ik een meisje zeggen: Help, ik kom gewoon niet uit mijn algoritme. En die zin laat me daarna niet meer los. Ze is op Instagram/TikTok/Youtube en verder verstrikt geraakt in een algoritme waarbij iedereen succesvol, mooi, rijk en gelukkig is. En dat allemaal tegelijkertijd, altijd en voor eeuwig.
Ze barst in tranen uit, omdat ze voelt dat ze niet aan die maatstaf kan voldoen, en eigenlijk het ook niet wilt. Die holle, lege, succesvolle levens om haar heen. Maar ja, zie hier de kracht van social media. Wij mensen zijn kuddedieren en we willen niet graag buiten de groep vallen.
Hoe kom je dan uit je algoritme en word je weer weerbaar?
Net als de kiddo’s die pasta’s op hun gezicht smeren en het Gooi dat van alles inspuit, zitten we allemaal vast in ons algoritme en daardoor worden we minder weerbaar (en mooi) dan ooit.
Hoe dan wel?
-
1. Diversiteit in informatiebronnen (en mensen)
Zorg ervoor dat je informatie uit diverse bronnen en mensen haalt. Als je altijd dezelfde soort informatie ontvangt, kan het zijn dat je vast komt te zitten in een bepaald denkpatroon. Volg bijvoorbeeld mensen met verschillende perspectieven op sociale media, lees boeken van auteurs met diverse achtergronden en overweeg nieuwsbronnen met verschillende standpunten.
-
2. Verander van perspectief
Probeer regelmatig je perspectief te veranderen. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld met andere mensen te praten, deel te nemen aan verschillende activiteiten of zelfs door simpelweg van omgeving te veranderen. Soms kan het doorbreken van een vast denkpatroon zo eenvoudig zijn als het bekijken van een probleem vanuit een ander gezichtspunt.
-
3. Leer van je fouten
Wees niet bang om fouten te maken en zie ze als leermogelijkheden. Als je vasthoudt aan een specifiek algoritme of denkproces of sociale omgeving dat niet effectief blijkt te zijn, wees dan bereid om het aan te passen. Analyseer wat er fout is gegaan, leer ervan en pas je benadering aan. Flexibiliteit is een essentieel kenmerk van veerkracht.
Zo nu weet je het!
Werken aan jouw veerkracht?
Heb je meer handvaten nodig om aan je veerkracht en wendbaarheid te werken? Als spreker veerkracht sta ik vaak op het podium of help ik het bedrijfsleven bij dit soort vraagstukken. Neem contact met mij op om de mogelijkheid te spreken.