gastvrije zorg

Het is een uurtje of 12, Mijn broer en ik lopen het UMC binnen op zoek naar de afdeling radiologie. We komen aan, kijken om ons heen en zien drie bemande balies en een lege wachtruimte. Vol verwachting stappen wij naar de 1ste balie, waar zich een hoogst dappere mannelijke, enigszins kalende baliemedewerker zich verschuild. “Goedemiddag” roep ik vol enthousiasme. De man kijkt verbaasd terug en antwoord geprogrammeerd: ” Heeft u wel een nummertje?” Mijn broer en ik kijken verbaasd om ons heen en constateren wederom een compleet lege wachtruimte, ook de andere 2 baliemedewerkers hebben geen patiënten aan hun balie staan. Maar het werd nog erger…  dmnddjagg(lees verder hoe het afloopt)

Dit kan toch anders?

Er veranderd veel in de zorg momenteel.Niek heeft gemerkt na 8 maanden in een zorginstelling te hebben gelegen, een vaste klant is bij 5 verschillende ziekenhuizen en andere zorginstellingen, dat de werkdruk toeneemt en het werkplezier nog weleens naar de achtergrond dreigt te verdwijnen. “Ik neem u en uw medewerkers graag mee naar waar het eigenlijk allemaal om draait”. Niemand is in de gezondheidszorg gaan werken voor de regels en de protocollen toch? In de gezondheidszorg werken mensen die voor mensen iets willen betekenen, juist daar ligt dan ook de winst! Eigenlijk heel normaal toch?

Alles in evenwicht.

Er word altijd gewerkt vanuit de driehoek; patiënt-behandelaar-familie, waarin ze alle drie in evenwicht moeten zijn. Hoe krijgen wij het nou samen voor elkaar dat ondanks alle veranderingen iedereen blijft genieten van de mooie gezondheidszorg die wij in Nederland hebben? Hoe krijgen wij weer die leuke sfeer terug op de afdeling en zorgen wij ervoor dat patiënten blijven kiezen voor u zorginstelling en betrekken wij de omgeving en familie dichten bij het zorgend proces?

Niek is de vaste columnist in het magazine gastvrijezorg, benieuwd? Lees hier meer!

en gezonde afdeling herken je altijd aan de zelf gebakken taart op de verjaardagen, voor de medewerker….én de patiënt